HAYDN JEUGD STRIJKORKEST

Het Haydn Jeugd Strijkorkest is een ensemble van topkwaliteit uit Noord Nederland. Het orkest bestaat uit getalenteerde strijkers in de leeftijd van 9 tot en met 19 jaar, en staat sinds 2005 onder leiding van Jan-Ype Nauta.
Het orkest is in 1989 opgericht om het Noord Nederlandse talent de mogelijkheid te bieden muzikaal te groeien in de Europese strijkers traditie. In de eerste jaren in samenwerking met het Haydn Voorbereidend Strijkorkest.
De oudere spelers volgen vaak de vooropleiding die toegang geeft tot het Prins Claus Conservatorium in Groningen. Het HJSO biedt hen de mogelijkheid hun muzikale ontwikkeling te verbreden naar specifieke strijkersklank en techniek. Dit in ensemble verband, tijdens repetities, studieweken en concerten. Per seizoen worden er 20 tot 25 concerten gegeven, de meeste in Noord Nederland, maar zeker ook daarbuiten. Bekend zijn ook de jaarlijkse terugkerende buitenlandse concertreizen in de zomer.

De programma’s van het Haydn Jeugd Strijkorkest zijn altijd avontuurlijk, zowel voor de orkestleden als voor het publiek. Al lang houdt het HJSO het benefietconcert in Delfzijl. Dank zij de verschillende sponsoren wordt dit concert gerealiseerd. Op deze manier draagt het HJSO bij aan goede doelen.

In het verleden werd bij het orkest solo gespeeld door op dat moment nog onbekende jonge musici zoals de violisten Janine Jansen, Sonja van Beek, Simone Lamsma, Marlene Hemmer, Nadia Wijzenbeek, Birthe Blom, Lisa Jacobs en vele anderen.

Overigens...........

Heeft u er wel eens over nagedacht sponsor van het HJSO te worden?
Sponsorschap HJSO

De stichting Haydn Jeugd Strijkorkest stelt zich ten doel het opsporen en begeleiden van extra getalenteerde jonge strijkers in de leeftijd van 9 t/m 19 jaar. Het Haydn Jeugd Strijkorkest biedt jong talent training in samenspel en begeleidt de leden zo mogelijk tot het niveau van de muziekvakopleiding.

Voor meer informatie zie ook de website van het HJSO

Kaarten voor het concert van 11 februari kunt u via deze link bestellen.

.