OVER LUKULU

Lukulu is een provincie in het uiterste westen van Zambia. Zambia ligt in het binnenland van Afrika ten zuiden van de Sahara.
Zambia ontwikkelt zich maar het is nog steeds een arm ontwikkelingsland. De budgetten voor ziekenhuizen zijn dan ook minimaal. Het overgrote deel van de bevolking is te arm om medische zorg te betalen.
Het gebied (de provincie District Lukulu) is uitgestrekt en ook dunbevolkt. Er wonen 90.000 inwoners op 16.000 vierkante kilometer. (Ter vergelijking: Groningen telt 580.000 inwoners op minder dan 3.000 vierkante kilometer)

Lukulu District Hospital

Ons sponsordoel is het Lukulu Dstrict Hospital. Dit ziekenhuis is voor de provincie Lukulu. Het ziekenhuis heeft een te klein budget. Hierdoor kunnen de basis verrichtingen waar het ziekenhuis nu eenmaal voor bedoeld is, vaak niet of onvoldoende uitgevoerd worden. De middelen die vanuit de Zambiase overheid beschikbaar zijn, zijn hiervoor ontoereikend. Er is een tekort aan middelen (medicijnen, verbandmiddelen en desinfectie middelen). Dat is schrijnend voor een ziekenhuis dat de regio bedient. Desondanks vervult het ziekenhuis deze regionale functie, er is niets anders.
Het ziekenhuis heeft ongeveer 100 bedden. Er zijn voor het ziekenhuis ongeveer 20 verpleegkundigen (verdeeld over 5 afdelingen) en op dit moment 3 Zambiaanse artsen.

Giften en HJSO-concert

Dat het ziekenhuis zijn functie kan vervullen is voor een belangrijk deel te danken aan de financiële ondersteuning die het ziekenhuis krijgt. Met hulp van o.a. de Lionsclub Appingedam/Delfzijl wordt geld ingezameld voor de aanschaf van diverse spullen waar het ziekenhuis zelf de financiële middelen niet voor heeft.
In 2015 en 2016 hebben we als Lionsclub Appingedam/Delfzijl geld ingezameld voor het Lukulu District Hospital met het HJSO concert, het benefietconcert met het HJSO en het IVAK. Wij gaan door met acties om het ziekenhuis te ondersteunen. Er is altijd behoefte aan medische apparatuur. En ook het ziekenhuis zelf vraagt natuurlijk onderhoud. Dank zei de giften van o.a, onze club kon in 2015 een noodstroomaggregaat in gebruik genomen worden. Nu deze noodvoorziening er is, is het gebruik van zonnepanelen een uitstekende manier om kosten te besparen, maar ook minder afhankelijk te zijn van storingsgevoelige infrastructuur.

Bezoek

Onze binding met het ziekenhuis is niet alleen ons sponsorschap. Door de contacten die ons Lionslid Bart Arntzen met het Lukulu ziekenhuis heeft, hebben we een persoonlijke band met het ziekenhuis. Daarom weten we ook precies wat er met de donaties gebeurd is.
In 2015 is Bart Arntzen weer, met zijn gezin, op bezoek bij het ziekenhuis geweest. Dank zij de vele giften en de opbrengst van het Haydn Jeugd kon hij noodzakelijk  medische middelen aanschaffen. Deze zaken zijn in Lusaka, de hoofdstad van Zambia, aangeschaft. Nu weten wij en het ziekenhuis zeker dat we de juiste middelen gekocht hebben.

Komend bezoek aan Lukulu

Zodra we de precieze datum van het bezoek van Bart Arntzen aan het Lukulu ziekenhuis weten, zullen wij dit op deze site vermelden. Bart heeft ook toegezegd verslag te doen van wat de situatie nu is. En ook precies van wat er met de bijdragen van de sponsoren gebeurd is. Op deze manier hopen wij dat de betrokkenheid van de Eems-Dollard regio met het Lukulu ziekenhuis minimaal op het niveau kan blijven van wat het nu is. En dat is geweldig!
Het is de moeite waard.